środa, 11 stycznia 2012

Crema catalana.



Katalońskie wspomnienia wciąż mnie nie chcą opuścić. W moim domu roi się od małych i dużych pamiątek, które wywołują wciąż nowe obrazy w mojej głowie.



Jedyny ratunek, to planowanie nowych podróży, przeglądam więc serwisy podróżnicze w poszukiwaniu okazji i tanich lotów i marzę, jeżdżąc palcem po mapie.
Crema catalana to klasyk. Pachnący subtelnie cytrusami i cynamonem, delikatny krem o konsystencji budyniu, skryty pod karmelową skorupką. Prosty i pyszny.



Crema catalana
Na 3-4 porcje

½ l mleka
ziarenka z połowy laski wanilii (ew. cukier waniliowy)
laska cynamonu
skórka otarta z połowy cytryny i z połowy pomarańczy
3 żółtka
2 łyżki cukru
2 łyżki mąki kukurydzianej (można zastąpić mąką ziemniaczaną)
gałka muszkatołowa
cukier trzcinowy do posypania

Do garnka wlać ¾ mleka, dodać wanilię, cynamon i oba rodzaje skórki. Doprowadzić do wrzenia i zdjąć z ognia. Żółtka utrzeć z cukrem na gładką, puszystą masę. Wlać gorące mleko, cały czas mieszając. Do pozostałego mleka dodać mąkę i dokładnie wymieszać. Dodać do masy żółtkowej. Całość przelać do garnka przez gęste sitko. Podgrzewać, cały czas mieszając, ale nie dopuścić do zagotowania. Masa stopniowo zacznie gęstnieć. Gdy będzie miała konsystencję przypominającą budyń, przelać ją do miseczek, odstawić do ostygnięcia i wstawić do lodówki na ok. 2 godziny.



W tym czasie krem zgęstnieje. Wyjąć go z lodówki, posypać cukrem trzcinowym, odrobiną startej świeżo gałki muszkatołowej i mocno zrumienić. Zrobiłam to w piekarniku przy włączonej funkcji grill. Kto ma, z powodzeniem może użyć palnika cukierniczego, a moi hiszpańscy znajomi niech wygrzebią z szuflad ferro per cremar. Ja nie mam i do dziś pluję sobie w brodę, że nie kupiłam w Barcelonie.



Życzę smacznego!

20 komentarzy:

zuziucha pisze...

O rany, nie kuś. Brzmi i wygląda przepysznie. mmmmm Chyba się skuszę.

Marta F. Sitarska pisze...

Ha, a czy ferro per cremar to taka okrągła żeliwna "sztaba" na długiej rączce? Tak z ciekawości pytam...

beata lipov pisze...

zuziucha, kuszę, kuszę :)
Marta, tak, a co masz? Fartuszek wysłany.

kabamaiga pisze...

Beato smaczne wspomnienia.

Bligu pisze...

Brzmi pysznie ;)

Anonimowy pisze...

Marzę o Katalonii! Mam nadzieję, że spełni się to już tej wiosny... :))! A jak nie, to lata, przy odwiedzinach siostry, dobrze mieć taką!

Majana pisze...

Cudowny!
Piękne zdjęcia Beatko:)
Och, marzy mi się by znowu pojechać do Hiszpanii.
Pozdrawiam ciepło:)

Vanilia81 pisze...

:) Bałam się, że na liście składników zobaczę cos do zdobycia tylko w Hiszpani, a tu niespodzianka :) Taki hiszpański krem brulee :) Fotki mistrzostwo jak zwykle ;)

Vanilia81 pisze...

Bałam się, że na liscie składników znajdzie się coś do zdobycia tylko w Hiszpanii, a tu prosze nic tylko robić ;)Taki hiszpański krem brulee ;) Super!

Marzenciuk pisze...

Wygląda super, trochę jak Creme Brulee, tyle, że z pominięciem pieczenia :) Pozdrawiam

Deilephila pisze...

ślinka cieknie...mniam...
czyli juz wiem co na deser:)

GARDEN PLAN pisze...

Ja też byłam pewna, że to creme brulee:) Pamiątki świetne, blog fantastyczny! Czy Lawendowy Dom nie był swego czasu na wnętrzowym forum GW? Pozdrawiam!

Unknown pisze...

Z nieba mi spadł ten przepis. Kiedyś byłam w takiej hiszpańskiej knajpce i jako przystawkę zjadłam właśnie taki krem. Niestety zapomniałam zupełnie jak się on nazywał i nie byłam za bardzo w stanie odtworzyć tego smaku, a to wielka strata, bo smak rewelacyjny. A tu proszę znalazłam u Ciebie na blogu, wielkie dzięki!

marta pisze...

niesamowite te twoje przepisy! mniam!

Anonimowy pisze...

Słoneczna słodkość rodem z Hiszpanii. Czy podczas takiej jesiennej zimy można marzyć o czymś więcej? ;)

arek pisze...

Cos pysznego - nasz ulubiony deser podczas ostatniego lata! :)

Magda Baran pisze...

och Beata, zahipnotyzowałaś mnie Hiszpanią ;) nie wspominając o crrrrema :)

folkmyself pisze...

Jak zwykle przecudne zdjęcia!

Absyntowa pisze...

ten przepis mnie zabił, jestem w niebie :D

Dusia pisze...

zapisuję sobie, ciekawe czy da radę mikrofala na funkcji grill :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails